Nyheder

Tilløbsstykke: Messer har været savnet

Written by: Marius
Published on: 2022-02-15
Edited: 2022-02-15


Det er svært at finde en parkeringsplads ved Roskilde Kongrescenter lørdag, hvor bolig- og livsstilsmessen Boligdage.dk finder sted hen over weekenden.

Inde på messen er der livlig aktivitet ved de omkring 90 stande med alt fra delikatesser til indretningstips.

På grund af corona er det over to år siden, messen sidst har været i Roskilde, og publikum har tydeligvis savnet at ose rundt og suge inspiration på en messe.

– Ja, uden at vide det. Det er bare uforpligtende – man ser alt muligt nyt på et par timer og får lidt inspiration til noget anderledes, siger Lise Søgaard fra Allerød, der sammen med Lasse Noordman står ved “Vin fra Frankrigs” stand.

De får skænket et glas vin af Hans Torben Andersen, som de mødte på en messe for seks år siden og har været kunde som siden da. Det kan tænke sig, at den historie gentager sig efter weekendens messe, hvor Lise Søgaard allerede har noteret sig noget interessant.

– Så tager man måske til Roskilde en gang til for at se på det maling, man har set på. Det var meget lækkert, men jeg skal lige hjem og kigge på, hvor der skal males, siger hun.

Hos Farvehuset i Roskilde, hvis stand parret fra Allerød har været forbi, er det netop kontakten til nye og gamle kunder, der gør det værd at være på messe. Så kan de få øje på en speciel malingstype, måske kombineret med et af de mange tapeter, som butikken har stor succes med.

– Vi har 140 tapettyper i butikken. Vi har konkurrenter, der siger, at de ikke har tapet, fordi det ikke sælger ret meget, men vi sælger tapet hver dag, siger Preben Rasmussen, der er indehaver af familiefirma, hvor hans søn og børnebørn også arbejder.

Det tegner godt

Ifølge arrangørerne i Compass Fairs er det netop muligheden for at møde nye potentielle kunder, der trækker mange udstillere til messen. Måske køber folk ikke på selve messen, men så bliver der sået et frø, til når de måske skal have nyt til næste år.

– Så husker man bedre, at man stod og snakkede med en på messen. Det laver et bånd til forbrugeren på en anden måde, siger messekoordinator Sanne Nielsen.

– Da klokken blev 10, og folk kom ind i en jævn strøm, kiggede vi på hinanden og sagde “det er fantastisk, det her”.